allnews-epirus

86 ΧΡΟΝΙΑ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ - ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΚΆΠΟΙΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΑΓΝΟΟΥΝ....

Όταν πριν 86 χρόνια, στην Ελλάδα οι συγκοινωνίες ήταν μόνο οδικές και με απίστευτες ταλαιπωρίες, ή με πλοία, οι Γιαννιώτες "πετούσαν" για την Αθήνα, αφού από εδώ είχαν ξεκινήσει επιβατικές πτήσεις  (μετά τις πτήσεις από Αθήνα για Θεσ/νίκη), συνδέοντας τα Γιάννινα με την Αθήνα και μάλιστα με αεροπλάνο που έφερε το όνομα της πόλης "Ιωάννινα". Από τότε οι πτήσεις γίνονται συνεχώς, και τα Γιάννινα, έχουν την δική τους ιστορία στις επιβατικές πτήσεις στην Ελλάδα. Αυτή την ιστορία, κάποιοι θέλουν να την ξεχνούν τόσο εδώ όσο και στην Αθήνα, αδιαφορώντας ακόμη για τον εκσυγχρονισμό του ιστορικού τρίτου αεροδρομίου της χώρας.

Η ιστορία των αερομεταφορών στην Ελλάδα ξεκινά το 1930 με την ίδρυση της πρώτης κρατικής αεροπορικής εταιρίας με την επωνυμία «Ελληνική Αεροπορική Εταιρία Ίκαρος». Ένα χρόνο αργότερα (1931), εγκαινιάζεται και η πρώτη επιβατική πτήση προς τα Γιάννινα, σε σύνδεση με την Αθήνα. Ήταν μαζί με το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, τα πρώτα δύο αεροδρόμια που συνδέονταν με την πρωτεύουσα αεροπορικώς.
Ήταν μετά τη χρεοκοπία της πρώτης εταιρίας όταν και ιδρύεται  η «Ελληνική Εταιρία Εναέριων Συγκοινωνιών».
Το 1935 ιδρύεται η πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρία, η Τ.Α.Ε. (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις).
Το 1947 ιδρύεται η ΕΛΛ.Α.Σ. (Ελληνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι) και η Α.Μ.Ε. (Αεροπορικαί Μεταφοραί  Ελλάδος) ακολουθώντας πορεία παράλληλη με την Τ.Α.Ε.
Το 1951 αποφασίζεται η συγχώνευσή τους, εξαιτίας της κακής πορείας και των τριών, σε μία, την «Εθνική Ανώνυμη Εταιρεία Τ.Α.Ε.». Ακολουθεί όμως μια δύσκολη πορεία με πτώση της επιβατικής κίνησης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την απόφαση εκκαθάρισης της εταιρίας με σκοπό την πώλησή της. Ο πλειστηριασμός ξεκινά με τιμή εκκίνησης 60.000.000 δρχ. Καθώς κανείς δεν ενδιαφέρεται κατοχυρώνεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Τον Ιούλιο του 1956 υπογράφεται συμφωνία του Ελληνικού Κράτους με τον Αριστοτέλη Ωνάση, με σκοπό την αποκλειστική εκμετάλλευση των αεροπορικών συγκοινωνιών της Ελλάδας. Η «Ολυμπιακή Αεροπορία» ξεκινά τη λειτουργία της στις 6 Απριλίου 1957.
Όλα αυτά τα χρόνια, οι πτήσεις προς τα Γιάννινα, γίνονταν χωρίς διακοπή.

φωτο της "Ντακότα" της εταιρείας ΤΑΕ
"Ντακότα" της "Ολυμπιακής Αεροπορίας"
 Aυτή η φωτογραφία, είναι η αρχή του αεροδρομίου Ιωαννίνων.Ήταν ένα σημαντικό γεγονός για τους Γιαννιώτες που κατέκλυσαν το αεροδρόμιο.  Πριν 86 χρόνια, 21 Nοεμβρίου, το πρώτο αεροπλάνο της Ελληνικής Εταιρίας Εναερίων Συγκοινωνιών (η …γιαγιά της Olympic Air), με την ονομασία «Αθήναι», ένα τρικινητήριο JU-24, με επισήμους, προσγειώνεται στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων, εγκαινιάζοντας την σύνδεση των Ιωαννίνων (μέσω Αγρινίου) με την Αθήνα. 

Μέχρι τότε πτήσεις γίνονταν μόνο μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και τρίτη πόλη με αεροπορική σύνδεση, ήταν τα Γιάννινα. Ένα από τα πρώτα 4 αεροπλάνα της εταιρείας, είχε την ονομασία «Ιωάννινα»  και έκανε το πρώτο δρομολόγιο με επιβάτες απο τα Γιάννινα, την ίδια μέρα.. Επόμενο ήταν η πρώτη άφιξη επιβατικού αεροπλάνου στα Γιάννινα, να προσελκύσει στο αεροδρόμιο πλήθη Γιαννιωτών, για να γνωρίσουν από κοντά πώς ένα ταξίδι-ταλαιπωρίας ημερών προς την Αθήνα, μπορούσε να γίνει σε μία ώρα και 30 λεπτά περίπου. Αυτούς τους τύπους των αεροσκαφών, μετά τον πόλεμο αντικατέστησαν οι θρυλικές «Ντακότες», που ήταν ταχύτερα αεροπλάνα και μετέφεραν μεγαλύτερο αριθμό επιβατών.


1931 ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ - Η ΠΡΩΤΗ ΠΤΗΣΗ!!!

Τα Γιάννινα ήταν -μετά τη Θεσσαλονίκη- ο δεύτερος προορισμός της Ελληνικής Εταιρίας Εναερίων Συγκοινωνιών και η πρώτη πτήση έγινε το Νοέμβριο του 1931 με ενδιάμεσο σταθμό το Αγρίνιο. Η εταιρία πραγματοποιούσε τα δρομολόγια με τα 4 αεροσκάφη της τύπου JU-24 που έφεραν τα ονόματα "Αθήναι", "Θεσσαλονίκη", "Πάτραι" και "Ιωάννινα", με αριθμό νηολογίου το τελευταίο SX-ACD! 


----------------------------------------------------------------------------------

ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ, 21 Νοεμβρίου 1931:
" ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΝ
Χθες την 11ην π.μ. προσγειώθη εις το αεροδρόμιον της πόλεώς μας το αεροπλάνον της συγκοινωνίας Αθηνών-Ιωαννίνων, "Τα Ιωάννινα", φέρον το ταχυδρομείον και επιβάτας εξ Αθηνών. Την 11 και 15 το αεροπλάνον απεγειώθη του αεροδρομίου παραλαβόν τον ταχυδρομικόν σάκκον δι' Αθήνας και πλείστους επιβάτας. Εφ' εξής η αεροπορική συγκοινωνία Αθηνών-Ιωαννίνων και τανάπαλιν θα είναι κανονικήν."


Ήταν το πρώτο επίσημο δρομολόγιο της Ελληνικής Εταιρίας Εναερίων Συγκοινωνιών, με αεροπλάνο Junkers G-24 HE, προς τα Γιάννινα.


Φωτο δεξιά:Οι πιλότοι του "Ιωάννινα" σε αναμνηστική φωτογραφία μπροστά στο αεροπλάνο.

(Φωτογραφία του Απόστολου Βερτόδουλου, στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων, το 1932)

Η επιβατική κίνηση από το 1958
Επίσημα στοιχεία για την επιβατική κίνηση προς Γιάννινα και τα άλλα αεροδρόμια, εντοπίσαμε μόνο από το 1958 και μετά. As  δούμε όμως τι ίσχυε από το 1958 μέχρι το 1973 στις αεροπορικές συγκοινωνίες στην Ελλάδα, όταν λίγοι χρησιμοποιούσαν τα αεροπλάνα για τις μετακινήσεις τους.
Το 1958 λοιπόν δηλ. πριν 58 χρόνια, στην Ελλάδα μόνο 11 αεροδρόμια δέχονταν επιβατικές πτήσεις και συγκεκριμένα τα αεροδρόμια, Αθήνας, Αγρινίου, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Καβάλας, Κέρκυρας, Μυτιλήνης, Ρόδου και Χανίων.
Οι αφίξεις ανά αεροδρόμιο
Σε κάθε αεροδρόμιο οι αφίξεις το 1958 ήταν οι παρακάτω (ΣΣ. Σε παρένθεση οι αντίστοιχες αφίξεις του 1973, για να μπορείτε να κάνετε σύγκριση της επιβατικής αύξησης μέσα σε 15 χρόνια):
-ΑΘΗΝΑ: 263.610 επιβάτες (2.562.965 επιβάτες)
-ΑΓΡΙΝΙΟ: 1.823 (1.596)
-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ: 5.608 (25.182)
-ΗΡΑΚΛΕΙΟ: 20.824 (213.527)
-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: 52.004 (409.232)
-ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ: 3.555 (16.266). Περίπου άλλες τόσες ήταν και οι αφίξεις στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων.
-ΚΑΒΑΛΑΣ:7.098 (18.197)
-ΚΕΡΚΥΡΑΣ: 9.091 (165.724)
-ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ: 5.820 (40.018)
-ΡΟΔΟΥ: 16.308 (439.906)
ΧΑΝΙΩΝ: 13.450 (74.300)
-Σε αυτό το χρονικό διάστημα, η πτήση των Ιωαννίνων, γίνονταν με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Αγρινίου. Στη συνέχεια οι πτήσεις γίνονταν απευθείας στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων, αφού η συνεχής μείωση της επιβατικής κίνησης από το αεροδρόμιο Αγρινίου, δεν δικαιολογούσε αεροπορική πτήση. Αυτό μείωση και τον χρόνο πτήσης από Γιάννινα προς Αθήνα και αντίστροφα περίπου κατά 45 λεπτά, όσο διαρκούσε δηλαδή η προσγείωση και απογείωση στο Αγρίνιο συν τον χρόνο αποβίβασης-επιβίβασης επιβατών κ.λ.π.
-Να σημειωθεί ότι το 1961 εγκαινιάστηκε μια νέα αεροπορική γραμμή από Αθήνα προς Άραξο, που διήρκησε μόνο 2 χρόνια με 572 επιβάτες το 1961 και 826 επιβάτες το 1962.
-To 1964 άρχισαν πτήσεις και στο αεροδρόμιο Ακτίου για Πρέβεζα-Λευκάδα με συνεχώς αυξανόμενη επιβατική κίνηση. Το 1964 το αεροδρόμιο Ακτίου είχε 560 αφίξεις επιβατών και το 1973 8.886. Σε αυτούς  τους επιβάτες να σημειωθεί ότι υπήρχε και ένας αριθμός επιβατών από Γιάννινα, όπου μεταφέρονταν με λεωφορείο, όταν οι καιρικές συνθήκες δεν επέτρεπαν προσγείωση αεροσκαφών.
-Από τα 11 αεροδρόμια του 1958 που δέχονταν πτήσεις, το 1973 ο αριθμός τους εκτινάχθηκαν σε 29. Σήμερα είναι πολύ περισσότερα...

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΡΟΥΣΗΣ


Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη